a kísérlethez kell egy egyszerű program: a képernyőn három ajtó, amikre rákattintva beléphetünk abba a szobába, majd minden további kattintásra bizonyos pénzösszeg nyerhető. hogy mennyi, azt nem tudni előre. másik ajtóra kattintva ismét először belépünk, aztán lehet kasszírozni. a játékosnak száz kattintása van, utána hazaviheti a nyereményt. az egyszerűség kedvéért az első ajtó 10-20 forintot ad véletlenszerűen. a második 15-25 forintot, a harmadik meg 20-30-at. a tényleges összegek nem számítanak, csak példaként mondom.
a kontrollcsoport ezzel az alapjátékkal játszik. az eredmény pedig a várt: néhányszor kattintanak az első ajtóra, aztán a másodikra, aztán a harmadikra, feltérképezik a helyzetet, majd a maradék 80-90 kattintást a legbőkezűbb ajtóra szórják.
változzék a program aképpen, hogy az az ajtó, amire nem kattintunk, folyamatosan zsugorodik, majd pontosan 12 máshol esett katt után sértődötten eltűnik. biztos sokak számára nem meglepő, hogy ilyen esetben a játékosok nagy többsége kényszeresen beavatkozik, és mindenáron megmenti a bezáródó ajtókat. ezzel csökkentve a nyereményét. jó, hülyeség, de ki tudja? lehet, hogy később kifogy a bőséges ajtó mögül a pénz, nem árt megtartani a lehetőséget.
a kísérletvezetők (mondanom sem kell, hogy Dan Ariely az illető) azonban feszegetni kezdték az őrület kereteit. megnövelték az ajtóváltás költségét, ezúttal nemcsak egy elvesztegetett kattintás, de 5 forint bánta a hűtlenséget. az eredmény jottányit sem változott, a játékosok gúvadó szemmel és látható frászban mentették vissza a majdnem becsukódó ajtókat.
de Ariely és csapata nem adja fel ilyen hamar. szépen felírták az ajtókra, hogy mennyi pénzt adnak. érdekelte ez a játékosokat a legkevésbé is? nem. továbbra is minden ajtót nyitva akartak tartani. jó, az is lehet, hogy nem hitték el a feliratokat. végül is mi van, ha kezdetben igazak, de később meg nem, vagy kifogy a pénz vagy valami? sose árt egy B terv.
adtak hát a játékosoknak gyakorlási lehetőséget a tényleges kísérlet előtt, hogy legyen idejük rájönni, őrültséget csinálnak. ám nem jöttek rá.
végül úgy módosították a programot, hogy az eltűnő ajtók nem tűnnek el igazán, csak látszólag. ha a hűlt helyére kattint a játékos, az ajtó megjelenik újra. ezt persze nem tartották titokban, a játékosok pontosan tudták. és ennek megfelelően ... továbbra is az összes ajtóra kattintgattak.
tanulság az nincs. illetve van, de mindenki vonja le magának